Hoop is een bron van energie waaruit je kracht kan halen om met onzekerheid om te gaan. Het is een inspiratiebron van het verlangen. Hoop is een krachtige en motiverende emotie.
In haar meest elementaire vorm kan hoop worden gezien als een verlangen naar een specifieke maar onzekere toekomst. Wie hoopt, is zich bewust van de spanning tussen de huidige realiteit en een ideaal. Daarmee is het een sterk motiverende kracht voor ontwikkeling, doorzettingsvermogen en innovatie.
Er is zelfs wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van hoop: 'Hoop als drijfveer' is een interdisciplinair wetenschappelijk onderzoeksprogramma naar de betekenis en effecten van hoop voor de economie en maatschappij als geheel. Erasmus, Happiness, Economics Research Organisation (EHERO) in samenwerking met het 'Institute of Leadership & Social Ethics'
Hoop is het verlangen naar een betere toekomst, waarvoor we bereid zijn ons in te zetten. Daarmee is het een belangrijke drijfveer voor menselijk handelen en van grote invloed in organisaties, de economie en maatschappij. (EHERO)
Het is dat beginnend gevoel van verwachting dat dan gevoed wordt door het idee of het gevoel dat je iets positiefs bereikt hebt. Wat betekent dit alles dan?
Het betekent dat hoop ons stimuleert en activeert om wat we wensen, waar te maken. Hoop is dus de inspiratiebron van het verlangen.
“Talent is nodig maar zonder hoop zal je nooit heel ver komen.”
-Fernando Trujillo Sanz-
In bedrijven en organisaties is hoop vaak een onderbelicht thema. Want immers 'meten is weten' is vaak het credo.
Onterecht, want in veel processen is hoop een stille, maar belangrijke drijfende kracht.
Hoop helpt mensen om te gaan met tegenslag en verandering, het helpt mensen verbinding te vinden en gezamenlijk te handelen en hoop is een drijfveer om te investeren in een betere toekomst. Wat nu ook blijkt in tijden van de Corona crisis.
1. Hoop is krachtige en motiverende emotie Het heeft te maken met emoties waarvan de meeste positief zijn. Mensen met hoop investeren eerder in de toekomst, willen samenwerken en zijn bereid om te veranderen. Daarentegen zien optimisten weinig noodzaak voor verandering en hebben pessimisten geen vertrouwen in mogelijke verbeteringen. 'Vertrouwen' is dus een essentiële emotie die een rol speelt bij hoop.
2. Hoop is een cognitieve proces: het gaat over onze gedachten en overtuigingen. In van tijden van crisis worden ons vaak bewust van wat werkelijk belangrijk is voor ons. Hier gaat het vaak over de (her)waardering van de kleine dingen en de relatie met je dierbaren. Een cognitief proces gaat ook over doelen stellen, routes vinden om doelen te bereiken, en motivatie en wilskracht hebben om de routes te volgen.
3. Hoop heeft ook gedragsmatige elementen: hoe we op hoop reageren. Dit gaat over hoe jij je gedraagt wanneer iets jou opwindt en motiveert om een specifieke doelstelling te verwezenlijken. Waar vecht je voor, is dan ook een uitspraak die hierbij past. Waar sta jij elke ochtend voor op?
Dit is hoe we in staat zijn om verder te gaan ondanks onzekerheid. Het maakt niet uit of we zeker weten dat we onze doelstellingen zullen halen. Natuurlijk moet je ook een evenwicht vinden, net als in vele andere delen van je leven. Als je jezelf onbereikbare doelen stelt, zal je alleen maar je tijd verspillen en je bovendien slechter voelen. Toch is hoop een sterkere drijfveer dan het weten.
Ik noem het zelf ook wel : "het diep van binnen weten".
“Mijn grootste verlangen is blijven hoop hebben.”
- Jose Narosky-
Het effect van hoop
Alles wat we tot nu toe besproken hebben, komt neer op één belangrijk idee. Dat idee is het belang van hoop als een motiverend element om te groeien. Wanneer je over iets opgewonden en hoopvol bent, dan ben je beter in staat om de confrontatie aan te gaan met de hindernissen die misschien op je weg komen. Hoop is de inspiratiebron van het verlangen. Het verlangen zorgt ervoor dat je blijft bewegen en verhindert dat jij je verlamd voelt of dat je energie verliest. Hoop is met andere woorden iets dat kracht geeft.
Dat is de reden waarom hoop verbonden is met geluk, vreugde en ook de wil om betekenisvol te leven en te werken.
50% Complete
wij sturen regelmatig mails met informatie van onze activiteiten en met inspiratie.